Skriv ut, skanna och kopiera

Här hittar du information om hur du gör för att skriva ut, skanna och kopiera på Naturvetenskapliga biblioteket. Du betalar för utskrifter med ditt kontokort eller värdebevis. Även om du inte studerar eller är anställd vid Lunds universitet kan du använda våra skrivare och kopiatorer.

Två personer framför en dator på ett bibliotek. Foto: Johan Bävman.

Utskriftssystemet PaperCut

Naturvetenskapliga bibliotekets skrivare och kopieringsmaskiner är kopplade till utskriftssystemet PaperCut. Via PaperCut kan du skriva ut, kopiera och skanna på ett flertal kopiatorer och skrivare inom universitetet. PaperCut använder du också om du ska skriva ut från din egen dator.

Registrera ditt kontokort

Du kan betala för dina utskrifter genom att registrera ditt kontokort i PaperCut-portalen. Logga in i portalen med användarnamn och lösenord kopplat till studentkonto/Lucat-identitet och välj sedan "Visa/Mastercard" i menyn.

Logga in i PaperCut-portalen

Skriv ut från egen dator

Vill du skriva ut från din egen dator loggar du in i PaperCut-portalen med användarnamn och lösenord kopplat till studentkonto/Lucat-identitet och väljer sedan "Webbutskrifter" i menyn.

Logga in i PaperCut-portalen

Stöd för att skriva ut från egen dator – print.lu.se

Betala för utskrifter med värdebevis

Om du inte har något kontokort som fungerar att registrera i PaperCut-portalen kan du istället köpa värdebevis. Det blir lite dyrare och vi kan tyvärr inte återbetala pengar som satts in på kontot.

Guide till hur du betalar för utskrifter med värdebevis – print.lu.se

Kopiera och skanna

Logga in på skrivaren genom att lägga ditt LU-kort mot kortläsaren eller manuellt ange ditt användarnamn och lösenord. Välj sedan antingen "Kopiera" eller "Skanna och skicka". Om du vill skicka skanningen till din studentmejl väljer du sedan alternativet "Send to me".

Om du inte är student eller anställd vid Lunds universitet

Även du som inte studerar eller är anställd på Naturvetenskapliga biblioteket kan skriva ut, kopiera och skanna hos oss. För att kunna göra det behöver du först skaffa ett lånekort för externa låntagare och ett konto för biblioteksbesökare. Följ stegen i guiden nedan, eller vänd dig till någon av lånediskarna på Naturvetenskapliga biblioteket så hjälper vi dig.

Skriv ut, kopiera eller skanna som biblioteksbesökare – print.lu.se

Upphovsrätt – så mycket får du kopiera

Tänk på att det finns olika avtal och regler som reglerar hur mycket du får lov att kopiera av en text. Som student omfattas du av Lunds universitets kopieringsavtal med Bonus Copyright Access. Det innebär bland annat att det är tillåtet för studenter att kopiera begränsade delar av ett verk för att använda det i studierna. Avtalet ger inte rätt att kopiera och dela ljud- och rörliga bildfiler.

Hur mycket får du kopiera och dela av digitalt material?

Du får ladda ner, fota av eller skriva ut max motsvarande 15 A4-sidor av digitalt material per förlaga, student/lärare och kalenderår.

Hur mycket får du kopiera och dela av tryckt material?

För tryckt material gäller 15/15-regeln vilket innebär att du får kopiera och skanna högst 15 procent, men inte mer än 15 sidor per pappersförlaga, student/lärare och kalenderår.

Du får dock kopiera max tre sidor till om det behövs för att ett avsnitt ska bli fullständigt.

Högskoleavtalet för kopiering av upphovsrättsskyddat material för undervisning – bonuscopyright.se